Referat Ochrony Środowiska
Agnieszka Marszałek- kierownik referatu-013-46-56-563Do zadań Referatu Ochrony Środowiska należy w szczególności:
- Realizacja zadań wynikających z ustawy prawo ochrony środowiska:
- przygotowanie i aktualizowanie programów i planów w zakresie ochrony środowiska oraz nadzór nad ich realizacją
- naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska dla Gminy Sanok
- przyjmowanie zgłoszeń o instalacjach, których eksploatacja nie wymaga pozwolenia (m.in. przydomowej oczyszczalni ścieków)
- Prowadzenie działań na rzecz edukacji ekologicznej.
- Planowanie i wydatkowanie środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
- Współdziałanie z innymi organami w podejmowanych działaniach z zakresu ochrony środowiska.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, w tym:
- wydawanie decyzji w sprawie usunięcia drzew i krzewów,
- naliczanie kar za usunięcie lub zniszczenie drzew i krzewów lub terenów zieleni.
- Utrzymanie terenów zieleni gminnej.
- Wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
- Prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku.
- Prowadzenie baz danych o ocenach oddziaływania na środowisko.
- Współpraca z Biurem Funduszy Pomocowych i Promocji w zakresie przygotowania części środowiskowej wniosku o dofinansowanie dla projektów planowanych do realizacji ze środków zewnętrznych.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, w tym:
- zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom,
- wydawanie decyzji w sprawie czasowego odebrania zwierząt właścicielowi w przypadku znęcania się nad zwierzętami, bądź w innych przypadkach złego traktowania zwierząt,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psów ras agresywnych,
- współdziałanie z organami samorządu lekarsko-weterynaryjnego oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie ochrony zwierząt oraz zwalczania chorób zakaźnych.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym:
- organizacja działań związanych z gospodarką odpadami komunalnymi na terenie gminy,
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz udzielanie zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych i innych zezwoleń wynikających z ustawy,
- prowadzenie ewidencji, rejestrów, baz danych w zakresie odpadów komunalnych i opróżnianie zbiorników bezodpływowych,
- wydawanie zezwoleń w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych.
- Prowadzenie działań nadzorczo kontrolnych w zakresie ochrony środowiska na terenie gminy.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o zakazie stosowania wyrobów azbestowych, w tym:
- realizacja Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu,
- prowadzenie bazy azbestowej,
- usuwanie odpadów azbestowych z terenu gminy Sanok.
- Wydawanie nakazu usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania.
- Wydawanie decyzji nakazujących przywrócenie poprzedniego stanu wody na gruncie lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom, zatwierdzanie ugody w sprawie zmiany stanu wody na gruncie.
- Występowanie do właścicieli cieków wodnych w sprawie podjęcia działań związanych z bezpieczeństwem ich funkcjonowania na terenie gminy.
- Wydawanie uzgodnień i opinii zarezerwowanych do właściwości wójta wynikających z ustawy prawo geologiczne i górnicze, ustawy o odpadach wydobywczych.
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta wynikających z zadań Referatu.