Do zadań Referatu Spraw Obywatelskich i Administracyjnych należy w szczególności:
- Prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu Gminy i Kierowników jednostek organizacyjnych.
- Obsługa sekretariatu Urzędu Gminy, w tym rejestracja poczty przychodzącej do Urzędu Gminy.
- Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy, a w szczególności w sprawach dotyczących zatrudniania, aktywizacji bezrobotnych i organizacji stażów.
- Wydawanie dokumentów potwierdzających tożsamość.
- Prowadzenie ewidencji ludności.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania.
- Realizowanie zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
- Współpraca z organami sprawiedliwości i ścigania w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego.
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o informacjach niejawnych.
- Współpraca z sołtysami i jednostkami pomocniczymi.
- Obsługa zebrań wiejskich ? koordynowanie realizacji uchwał .
- Zaopatrzenie Urzędu w akty prawne, czasopisma oraz inne przepisy.
- Prowadzenie archiwum zakładowego.
- Administrowanie: serwerami, siecią, urządzeniami sieciowymi i systemami informatycznymi Urzędu.
- Wykonywanie bieżącej obsługi urządzeń informatycznych, prowadzenie napraw i konserwacji sprzętu informatycznego i oprogramowania.
- Prowadzenie merytorycznego i rzeczowego nadzoru nad eksploatacją sprzętu informatycznego i oprogramowania.
- Opracowywanie raportów o stanie informatyki, przygotowywanie wniosków oraz opiniowanie propozycji zakupu sprzętu komputerowego.
- Archiwizowanie, przechowywanie i ochrona danych, w tym osobowych gromadzonych i przetwarzanych w Urzędzie w formie elektronicznej.
- Kontrolowanie warunków pracy w Urzędzie, prowadzenie dokumentacji związanej z wypadkami przy pracy.
- Tworzenie i aktualizacja regulaminów i instrukcji z zakresu BHP i PPOŻ oraz prowadzenie wstępnych szkoleń pracowników z tego zakresu.
- Przygotowanie i przeprowadzenie na terenie Gminy wyborów Prezydenta RP oraz do Sejmu, Senatu RP a także Parlamentu Europejskiego.
- Przygotowanie i przeprowadzenie na terenie Gminy wyborów do Rady Gminy, bezpośrednich wyborów wójta oraz bezpośrednich wyborów sołtysów.
- Nadzór i koordynacja zadań związanych z referendum gminnym.
- Prowadzenie spraw związanych z ewidencją działalności gospodarczych.
- Prowadzenie BIP-u.
- Obsługa kancelaryjno - organizacyjno - techniczna Rady Gminy i Komisji Rady.
- Organizowanie posiedzeń Rady Gminy oraz przygotowywanie materiałów.
- Organizowanie i obsługa posiedzeń Komisji Rady.
- Prowadzenie ewidencji oraz publikacji uchwał Rady Gminy - przesyłanie uchwał Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej .
- Zaopatrzenie w materiały biurowe, sprzęt, obsługa przesyłek pocztowych (sprawy gospodarcze związane z funkcjonowaniem Urzędu).
- Przygotowanie, realizowanie i koordynowanie wykonania Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii.
- Prowadzenie, realizowanie i koordynowanie zadań publicznych w formie powierzenia i wspierania ich w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu wraz z rozliczaniem udzielonych w tym zakresie dotacji przez Gminę.
- Prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych oraz stempli zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
- Koordynowanie pracy kierowców obsługujących samochody będące własnością Gminy.
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta wynikających z zadań Referatu.