Do zadań Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji należy w szczególności:
1. W zakresie zadań ogólnych.
- Merytoryczne przygotowanie projektów uchwał organów Gminy i zarządzeń Wójta w zakresie działania referatu.
- Przygotowania wniosków do projektu budżetu Gminy na poszczególne lata w zakresie zadań wykonywanych przez referat.
- Prowadzenie procedur dotyczących zamówień publicznych w zakresie zadań wykonywanych przez referat.
- Koordynowanie procedury dotyczącej zamówień publicznych w zakresie zadań wykonywanych przez inne referaty.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie zadań referatu.
- Sporządzanie sprawozdawczości w ramach działania referatu.
2. W zakresie ładu i zagospodarowania przestrzennego.
- Realizacja zadań wynikających z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Sanok poprzez:
- przestrzeganie oraz aktualizowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uwzględnianie wniosków i zarzutów do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- wprowadzanie zadań rządowych i programów województwa do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- udostępnianie i wydawanie wypisów i wyciągów z planów.
- Rozpatrywanie wniosków oraz merytoryczne przygotowanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Merytoryczna obsługa procesów realizacji Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego terenu Gminy.
- Potwierdzenie przeznaczenia gruntów i nieruchomości zgodnie z planami zagospodarowania.
- Opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego sąsiednich gmin.
- Współpraca z władzami konserwatorskimi w zakresie ochrony obiektów i terenów podlegających ochronie na podstawie wpisu do rejestru zabytków oraz ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
- Realizacja założeń do planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwo gazowe dla obszaru Gminy.
3. W zakresie drogownictwa, komunikacji, transportu.
- Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem dróg, chodników, obiektów inżynierskich i innych urządzeń związanych z drogą na sieci ulic i dróg.
- Koordynacja robót w pasie drogowym, gminnej sieci dróg.
- Wydawanie zezwoleń na zajęcia pasa drogowego i zjazdów z dróg oraz umieszczanie obiektów niezwiązanych z ruchem w pasie drogowym dróg gminnych.
- Wydawanie zezwoleń na przejazdy po drogach publicznych oraz drogach wewnętrznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych.
- Prowadzenie ewidencji dróg gminnych i drogowych obiektów mostowych.
- Przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych.
- Realizacja zadań w zakresie bieżącej kontroli dróg, robót remontowych, utrzymaniowych, inwestycyjnych i zabezpieczających na sieci dróg gminnych.
- Współpraca z właściwymi organami w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Współpraca z zarządcami dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych w zakresie planowania, budowy, przebudowy, modernizacji i utrzymania dróg.
- Opiniowanie rozwiązań w zakresie komunikacji zbiorowej oraz współpraca z właściwymi organami w zakresie jej funkcjonowania.
- Realizacja zadań w zakresie utrzymania, rozbudowy, modernizacji i remontów oświetlenia ulic i dróg na terenie gminy.
4. W zakresie gospodarki komunalnej.
- Zadania wynikające ze zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków:
- budowa, rozbudowa wodociągów i urządzeń kanalizacyjnych,
- nadzór nad eksploatacją wodociągów oraz bieżące utrzymanie studni publicznych,
- nadzór nad eksploatacją sieci kanalizacji sanitarnej,
- rozpatrywanie wniosków na uzyskanie zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,
- kontrola realizacji regulaminów i zezwoleń na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków,
- merytoryczne sprawdzanie i opiniowanie wniosków o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków.
- Aktualizacja i sprawozdawczość w zakresie Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych.
- Realizacja zadań związanych z funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych:
- bieżące utrzymanie cmentarzy komunalnych,
- zakładanie i rozbudowa cmentarzy komunalnych,
- zamykanie cmentarzy,
- nadzór i sprawowanie opieki nad cmentarzami wojennymi, zabytkowymi oraz grobami poległych,
- wyrażanie zgody na ekshumację zwłok.
5. W zakresie inwestycji i remontów.
- Prowadzenie spraw inwestycji i remontów gminnych obiektów kubaturowych oraz gminnej infrastruktury technicznej realizowanych ze środków gminnych oraz współpraca w sprawach inwestycyjnych i remontowych finansowanych z innych źródeł, poprzez przygotowanie inwestycji, realizację, do końcowego odbioru robót.
- Opracowanie programów rozwoju i planów inwestycyjnych gminy.
- Koordynacja i zapewnianie nadzoru nad realizacją inwestycji i remontów.
- Przygotowanie procedur przetargowych do wyłonienia wykonawców robót i projektów, sporządzanie umów w zakresie prowadzonych zadań referatu.
- Przygotowanie wniosków do projektu budżetu dotyczących inwestycji i remontów gminnych obiektów kubaturowych oraz gminnej infrastruktury technicznej od strony rzeczowej i finansowej.
- Koordynowanie prac i wykonywanie czynności związanych z szacowaniem szkód powstałych w infrastrukturze komunalnej będącej własnością Gminy, w wyniku klęsk żywiołowych, organizowanie komisyjnego szacowania szkód, sporządzanie protokołów i wniosków o środki na usuwanie skutków klęsk żywiołowych.
6. W zakresie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
- Realizacja zadań wynikających z wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasad i kryteriów wynajmowania lokali z mieszkaniowego zasobu gminy.
- Przyjmowanie i weryfikacja wniosków w sprawach przydziału mieszkań i prowadzenie dokumentacji tych spraw.
- Zawieranie umów najmu na lokale mieszkalne i socjalne osobom, które spełniają warunki.